Jag har aldrig varit särskilt morgonpigg av mig och kommer nog aldrig att bli det heller, men det finns ett urval aktiviteter som får mig ur sängen utan att väckning med brandlarm och artilleri krävs. Morgonen den 18 maj räcker det med två väckarklockor för att jag omtumlad ska kunna lämna sängen och släpa mig till min lika morgontrötte yngre brors rum för att få liv även i honom. Idag skulle det flygas!
Med den obligatoriska harangen behandlades morgontrötthet nu avklarad tillåter jag mig härmed att presentera ämnet för detta stycke text som du redan läst 96 ord av: Söndagen den artonde dagen i maj månad övade FFK med Missing People. Roslagens flygklubb, vars fält övningen utgick ifrån, anordnade flygdag med möjlighet för nyfikna att hänga med upp i luften och se skärgården och Norrtälje med omnejd från ovan. Vi från Young Pilots var där för att hjälpa till i övningen med Missing People, men kanske framförallt var vi där på grund av mer egoistiska orsaker. Vi ville ju flyga!
Efter gemensam bussresa från Tekniska högskolan i SL’s fräsiga dubbeldäckare (ja vi satt högst upp längst fram) och 5 minuters bilfärd (jag åkte Saab, vad annars?) välkomnades vi glatt på Mellingeholms flygfält.
Fyra yp:are erbjöds att senare på kvällen flyga med två av planen tillbaka till sina hemmafält, Skavsta respektive Skå Edeby, ett erbjudande som ingen av oss var ointresserade av. Inget kunde väl då vara rättvisare än lottning? I Cyberlottningen på en iPhone blev jag en av de lyckliga dragna, men valde att ge bort flygturen till min lillebror. Inget lätt beslut, men ibland måste ju storebror vara snäll också. Ibland.
Inte mer än en halvtimma efter ankomst var den första av oss i luften. För dem av oss som (via lottning, här med) fått chansen att följa upp med de FFK-plan som medverkade i själva övningen blev det flygningar på låg höjd och man fick i uppdrag att leta upp människor på marken, strategiskt utplacerade i kluriga skrymslen. Medan vi andra väntade på vår tur åtnjöt vi det varma och soliga vädret, somliga solandes på en berghäll, andra tvättandes flygplan. Några fick även chans att pröva modellflyg på det intilliggande modellflygfältet, generöst och inte minst modigt av modellflygarna!
På eftermiddagen var det så tillslut min tur att lämna marken i en Cessna C172, och förutom att njuta av utsikten över skärgården gjorde vi även sällskap med Viking Amorella för ett slag. Som många andra goda ting varade inte heller detta så länge som man skulle kunna önska och vi var snart tillbaka på jorden med fast mark under fötterna.
Dagen hade utan att vi tänkt på det så sakterliga lidit mot sitt slut och vi som inte skulle flyga till Skå Edeby eller Skavsta var återigen förpassade till SL’s dubbeldäckare.
Även om jag inte kan tala för alla så tror jag de flesta som var med kan gå i god för att söndagen på Mellingeholms flygfält blev synnerligen lyckad, med mycket flygsnack, hamburgare, kaffe och såklart flygning!
Stort tack till Roslagens flygklubb och FFK/Young Pilots!
/Erik och resten av YP-Stockholmgänget