FFK Ungdom

Bungelägret hålls varje sommar av Frivilliga Flygkåren på Bunge flygfält som ligger på Gotland. Lägret pågår under en vecka och syftet är att flygintresserade ungdomar ska få pröva på flyg. Flygbloggen på Bungelägret skrivs av själva deltagarna i slutet av varje dag och berör händelser under den gångna dagen.

08.00 var det samling på Stockholm central. Vi åkte tåg till Nynäshamn och därifrån tog vi färjan mot Visby. På båten så lekte vi en lek där man skulle samla poäng genom olika uppdrag. Till exempel: Ta en bild på en utomstående som gör en grimas. Eller ge en ledare massage. På massagen fick vi 10/p per minut. Vinnarna av leken blev vi, raukarna. Vi åt även mat på båten.  När vi kom fram till Visby möttes vi upp av ledarna och alla fick varsin kram. De flesta somnade på bussen mot Bunge och när vi kom till Bunge så blev vi indelade i olika grupper.  En grupp till rummen, en grupp till kvällssysslorna och en till lektioner. Vi fick kläder inne på rummen som vi skulle ta på oss och sedan lekte vi en namnlek. Senare på kvällen fick vi vara i våra grupper och bestämma regler som vi sedan skulle redovisa inför alla så vi kunde komma överens om regler.  Vi åt mat efter namnleken och efter maten gick vi ner mot hangaren för att kolla på flygplanen. Vi hade även en säkerhetsgenomgång. Efter säkerhetsgenomgången så var klockan runt 21 så de som ville fick ta en kvällsmacka och en kopp varm choklad eller kaffe innan läggdags.

Vi vaknade 06.50 på morgonen av Bungetrumpeten och frukosten öppnade 07.30. Frukosten var mumsfillibabba. De små lammungarna (grupp Lamm) behövde gå extra tidigt från frukosten och meterologia. Vi fick en genomgång av grupp Lamm om hur vädret skulle bli och tyvärr kunde vi inte flyga idag. Sedan startade teorilektionerna. Vi hade lektioner om flygplanlära, foto, navigation och meterologi. Alla var inte helt pigga efter en hel dag av teori. På flygplanläran lärde vi oss hur ett flygplan fungerar, är uppbyggt och ser ut. På fotolektionen lärde vi oss hur man ställer in en kamera korrekt och hur TBOS (Tag Bild Och Sänd) fungerar. På navigationslektionen lärde vi oss om hur man navigerar. Vi använde oss av kartor och transportörer. På meterologin lärde vi oss om bland annat olika moln som exempelvis Cumulus och Nimbus. Medan vi skrev denna blogg höll Lammen på att laga mat och Ringmura på att natta flygplan.

Vi är trötta, nöjda och glada. Bästa bloggen hittills!