FFK Ungdom

Fortsättningsutbildning på Ålleberg

Tja tja bloggen.

Efter 2 hektiska dagar på Ålleberg har vi satt oss ner för att skriva detta blogginlägg om vad vi gjort än så länge under denna fortsättningsutbildning till att bli spanare inom FFK.

Vad har vi gjort då? Jo, den 18:e for vi in från alla hörn av landet, några i bil, några på tåg och några med flyg. Efter detta satte vi oss i en hipp liten minibuss och for upp på berget. Sattes i en varm lektionssal, där vårat hopp om att flyga samma dag släcktes direkt. Men snart blev det mer muntert då vi fick våra stugor tilldelade, och alla satte av i full fart för att hitta sina hem de kommande 4 nätterna. Efter det fick vi en rundtur av det fina Ålleberg, och detta innebar en visning av landningsbana och en obligatorisk titt på ut sikten.

Efter rundvandringen var det (äntligen!) dags för kvällsmat. Vi alla samlades i restaurangen för att äta. Idag serverades en ovanligt smaklös ”köttfärssås” men detta påverkade inte vårt humör mycket, utan vi skuttade ut där ifrån och var redo för nästa punkt för dagen, sammarbetsövningar. När dessa var över kände vi alla varandra lite bättre. Efter detta tog dagen tyvärr slut, men som tur var är det en dag imorgon också.

Klockan 7.40 ringde klockan, så det var bara att hoppa upp och slänga i sig en frukost innan den första lektionen börja vid kl 9. Här lärde vi oss allt om väder och flygregler, men kanske viktigast av allt: Hur man planerar en flygning. Med penna och linjal i hand började vi utforma en rutt för dagens flygning, och helt plötsligt var klockan 12, tid för lunch.

Briefingdaxx: 12.30. En snabb genomgång av vädret, och sedan hopp in i bussarna och ner till Falköpings flygplats. Där väntade 4 fina småflygplan på navigatörer, och här var vi. På en flygplats delad med Monster trucks lyfte vi i grupper av 2, en fram o en bak. Vi tog ett varv på 20 minuter, och sedan bytte vi platser. ✈️

När flygningen var avslutad påbörjades letandet efter glass. Vi hoppade in i bussarna i några minuter, innan vi stormade in på Ica Maxi i våra stiliga overaller och badade i en våg av konstiga blickar. Där valde vi en varsin glass, och sedan in i bussarna igen, för en tur upp på berget. Här möttes vi av lite mer smaklös mat (men fortfarande med humöret i topp) som vi åt för att sedan gå till nästa lektion, nu i TBOS (Ta Bild Och Sänd).

Nästa steg är att förbereda morgondagens navigation, och sedan sitter vi här. Nu ser vi fram emot morgondagens flygning, och så tycker jag vi följer Per’s kloka ord ”Vi får hoppas de tappar kryddmåttet i maten”

//Erik, Emil, Merrit och Max.