Tja tja bloggen!
Måndagen har varit lärorik och väldigt rolig. Efter söndagkvällens teambulidning-övningar (som en del nog bävade lite inför, men som gjorde gott och gav flera skratt) var vi trötta fast taggade när vi på måndagsmorgonen körde igång med måndagsförmiddagens teori. Flygsäkerhet, d.v.s. hur vi ska bete oss på flygplatsen, i flygplanet och hur vi ska agera vid en nödsituation stod på förmiddagens schema och vi hade även repetition i meteorologi från grundkursen. METAR och TAF skall sitta som sten i berget innan kursens slut!
Efter en välbehövlig lunch bjöd eftermiddagen på praktiska flygövningar bestående av att först och främst göra en färdplanering där man tog ut målen på en karta, räknade ut kurserna, tiden och distansen. Planering är allt, och väl spenderad tid vid kartbordet lönar sig i luften!
Med färdplanen klar var det så bara att ge sig upp i luften, så snart alla säkerhetschecklistor och kontroller utav flygplanet var genomförda det vill säga. Det var många som flög i småplan för första gången idag medan andra hade mer erfarenhet sedan innan, men alla tyckte det var lika kul. För er som är lite mer insatta så hade vi två stycken Cessna 172 och två stycken Piper PA28 att flyga med. De flesta tycks nöjda med sina insatser. De flesta hittade de utsatta målen, med undantag för en osynlig kyrka i skogen. Den lyckades bara ett par grupper få korn på.
Som det ser ut just nu så kommer det bli dåligt väder på onsdagen så vi kommer flyga nästintill hela tisdagen istället och flytta all teori till onsdag. På tisdag har vi planerat att flyga två stycken navigationsrundor per person, så när kvällsmaten var intagen gjordes färdplaner för fulla muggar, men även lite bildtolkningsteori hanns med. Det är ganska intensivt, men väldigt roligt! Då vi är indelade i flygpar som flyger tillsammans alla pass i olika flygplan med olika piloter så turas vi om att navigera och sitta fram i flygplanet. Den ena av oss navigerar rundan åt ena hållet och den andra flyger den åt andra hållet. Innan varje flygning har vi briefing av vädret och uppdraget och efteråt har vi debriefing där vi går igenom hur uppdraget har gått och vad vi har lärt oss samt vad vi har att jobba vidare på. Det finns massor av utrymme för frågor både under flygning och praktiklektionerna. Jätteskönt med en så öppen och prestigelös stämning! Hel i linje med flygbranschens ”No blame culture” som vi lärt oss om; klandra ingen för misstag så blir det inte tabu att prata om dem!
Puss puss och kramiz från bananiz