FFK Ungdom

Bungeblogg dag 4 & 5 (Visbydagen)

Dag 4, resan till Visby

06:30 väcktes alla av Christers otroliga trudelutt. Vi var lite trötta men alla var taggade på Visby. Grupp ett flög ner till Visby när den andra hälften åkte minibussar. Sedan hade vi turen att se en ambulanshelikopter på nära håll, vi fick till och med chansen att sätta oss i förarsätet och i båren.

Efter det hoppade vi in i minibussarna och begav oss iväg till en klippa, där åt vi fantastiskt goda sallader. Efter käket drog vi till Visby där fick gå fritt utan ledare i två timmar. Vissa gick till HM handlade coola brillor medans andra handla 2,2 kilo godis! Det var fullt med människor överallt och ibland så kunde man höra någon viska “ghostbusters” när vi gick förbi.

När vi kom hem från Visby käkade vi god lasagne och sedan stack vi till den blå lagunen. Det var otroligt fint vatten där. Inte en enda fisk eller sjögräs så långt ögat nådde. Vi badade och hade kul. Sen smög kvällen in och alla började bli trötta. Sedan tog vi en snabb tur till Ica, en kille från gruppen köpte 6 liter läsk! Sen var vi hemma vid vandrarhemmet.

Dag 5

Vi alla väcktes av Christers “fantastiska” signalhorn kl. 07:00 imorse. Pigga och utvilade begav vi oss mot frukosten där det serverades en näringsrik måltid. Därefter briefade Lammen dagens väder för övriga grupper, förutsättningarna såg bra ut inför flygningarna!

Strax därefter kom Sveriges flygvapenchef, Carl-Johan “Klute” Edström på besök. Det blev många inspirerande och spännande berättelser, följt av handslag och autografer. Därefter så tog vi även en gruppbild med honom. Efter att “Klutes” besök begav sig grupp två upp i luften för att fotografera olika förutbestämda objekt såsom, vindkraftverk, kyrkor och hamnar. Efter en god lunch fick vi även besök av Tullverket som berättade hur deras arbete fungerar och ser ut.

Utöver detta hade vi dessutom genomgång av hur flygplanet fungerar och diverse viktiga instrument. Kvällen avslutades med glass i Fårösund hamn i solnedgången.