FFK Ungdom

Bungeblogg slutblogg

Sista dagen på Bungelägret brukar deltagarna få skriva ned sina upplevelser, om det var något som var speciellt roligt och hur lägret i sin helhet har varit! Vi ledare har haft en helt fantastisk vecka och vill rikta ett speciellt tack till alla er deltagare för att ni peppat och tagit hand om varandra så väl. Kram från hela ledargänget till er alla!

Foto: Dmitrij Karpenko

Vi här på bunge har precis städat klart husen och fick i uppgift att skriva om denna fantastiska vecka. Vi samlades vid tc på söndag morgon och vi alla välkommnades. Efter det tog vi oss med pendeltåg och båt till Gotland/ Visby där alla andra ledare väntade, vi alla fick kramar av ledarna och vi fortsatte mot bunge. Bunge består av ett vandrarhem (mycket fräsch) och ett flygfält/hangar. I hangaren finns gamla stridsplan och även små plan. Vi har fått lära oss navigera, mer om flygmaskinerna,fota och FFK’s spännande TBOS (ta bild och sänd). Varje dag började med att vi kollade vädret med hjälp av metar & taf efter det fick vi flyga och lägga en kursplanen. Maten här är såååå god tillochmed maten med lök i var god (jag gillar inte lök). Denna vecka har varit så rolig,lärorik och helt över mina förväntningar. Ledarna här är helt fantastiska och alla som jobbar på vandrarhemmet och vid flygfältet också. Skulle jag få chansen att få åka hit igen skulle jag ta den!
Mvh Isabelle Bergqvist

Den här veckan har varit super rolig och väldigt lärorik. Jag har lärt mig massor nya saker bland annat om TBOS, meteorologi och såklart saker om flyg. Vi började veckan med att alla samlades på Stockholms central där vi sedan tog oss med tåg,båt och bil till Bunge. Under veckan har vi fått väldigt god mat. Vi blev tilldelade rum och fick kläder som vi skulle ha på oss. Vi fick prova att flyga och det var väldigt roligt. Allt roligt som vi har varit med om går inte att skriva i detta meddelande på grund av att vi har varit med om så mycket kul.

Med vänliga hälsningar
Saga

Förra söndagen var lägrets första dag. Alla deltagare plus två ledare träffades på Stockholms centralstation och vi färdades tillsammans till. Att alla träffades innan lägret gjorde att vi lärde känna varandra bättre än om alla hade färdats separat till Bunge. Under hela lägret har vi hållit ihop som en grupp.

Dagarna är proppfulla med aktiviteter och minimalt med dötid förekommer. Man blir mycket trött efter en dag från 07:00 till c:a 22:00, så för er som vill gå på det här lägret föreslår jag att man går och lägger sig i tid, så att man inte sitter och sover på teorin, som många gjorde på årets läger. All teori och flygningar håller en hög kvalité.

Ledarna är snälla och kunniga inom området.

Maten på vandrarhemmet är vällagad och vandrarhemmet i helhet håller en hög kvalité.

Mvh Jasper

Denna vecka har gått alltför fort, känns som bara igår som jag släpade väskan genom den labyrint som är Stockholm Central. Den första dagen ägnades åt att kunna hitta runt på flygfältet och att lära sig varandras (nu när jag skriver detta på den sista dagen så har jag nästan lärt mig alla namn) ”Stolt”. Under första halvan av veckan så var det ganska mycket flygning och teorilektioner samt färdplanering… d.v.s. sitta med en karta och en linjal och låtsas som man vet vad man håller på med. På kvällarna samlades vi alla på sofan och kolla på tv (speciellt om det var VM-match på) Vi hölls sysselsatta jämt Och det fanns inte en tråkig stund och på morgonarna så joggade några av oss…. (astrevligt). Känns tungt att vi ska åka tillbaka, hade hellre stannat här!

I söndags skulle vi träffas på t-centralen där vi sen skulle åka till Nynäshamn jag var både nervös och taggad på vad som skulle hända sen. Sen när vi alla träffades åkte vi gemensamt till Bunge.

Sen i tisdags var min första flygning med små plan, det var rena drömmen för mig, det var helt underbart. Känslans när vi startar och lyfter upp i luften.

Den bästa dagen var nog i torsdags när vi åkte till Visby, hälften fick åka bil ditt och hälften flyga ditt. Efter gick vi runt i Visby ett tag, sen gick vi till ett hus där SAAB hade en plats, vi fick äta lunch och efter fick vi möta Christer Fuglesang och det var jätte häftigt

Ledarna var också jätte trevliga och roliga. Det här var det roligaste lägret på länge.

/Noa

Varje morgon åt alla frukost tillsammans. Maten var väldigt god! Vi hade två flygpass per dag men eftersom första dagen vädret var dåligt, hade vi fyra flygpassa andra dagen. Förutom flygningen hade vi teori lektioner. Vi lärde oss mycket om flygplan och väder. Vi flög inte bara runt Bunge. En gång flög vi till och med till Visby. Det var väldigt härligt! Tyvärr bada vi inte eftersom det var inte så varmt, men annars var det väldigt roligt!

Jag tycker att det var ett väldigt roligt läger med många aktiviteter och mycket flygning. Det var flygning varje dag förutom när det var dåligt väder. Fantastiska ledare och mycket god mat. Alla deltagare såver i ett eget hus med fyra toaletter, kök och ett vardagsrum.

Jag hade en bra upplevelse på lägret.

8/10

Bunge har varit ett äventyr som jag aldrig kommer glömma. Jag träffade underbara människor första dagen och klickade med min rumskompis direkt. Isabelle är en underbar människa och har hjälpt mig genom allt. Vi har skrattat tillsammans, sovit tillsammans osv. Jag har även träffat Josefin som är en grym artist och en underbar klippa att luta sig mot med ett underbart skratt och bästa råden. Daniel är clownen som gör även de tråkigaste till något kul. Adrian är otroligt snäll och bryr sig ofantligt mycket. Wilma och Idun har varit ett stöd genom mycket slit och ändån stått där med ett leende. Alexandr har pumpat bra musik och lättat på stämningen, det är även han jag har flugit mest med så vi har tvingats att samarbeta mycket och lita på varandra vilket har gjort att jag lärt känna honom. Ledarna är underbara och är sjukt bra piloter, lektionerna blir kul när dom är med och de gör att tiden går fortare. Om man mått dåligt så finns det alltid någon som hjälper till och får en att skratta. Detta läger har gett mig en ny familj och ett större intresse och förståelse för flygning. Gemenskapen är underbar och alla tror jag har trivts. Är så glad att jag valde att göra detta och nu bär det av mot ett certifikat snart!! Bästa upplevelsen i mitt liv. Det är så värt det!

Vi möttes i tc för idag 1 vecka sedan, det vad både kul och spännande men sammtidigt var man väldigt trött, på resan till bunge lärde alla känna minst 1 person och redan när man kommit till bunge hade man snackat med ganska många. När vi var vid bunge så körde vi namnlekar så redan första dagen kunde man allas namn och man hade lärt känna några. Vi fick overaller, med det fanns båda fördelar och nackdelar. På morgonen var det skönt att inte behöva tänka på vad man skulle ha på sig men på kvällen var det lite drygt att gå runt me de när man bara var på sitt rum. På mornarna vaknade man klockan 7:00 för att äta frukost. Det tog ett tag att vakna och det var ganska jobbigt men dagen blev mycket längre och man hann med mer. Redan andra dagen fick vi flyga. Första flygningen var väldigt rolig och detsamma med resten, dock fick man vissa gånger ont i huvet men det var det värt. Teorilektionerna var roliga ibland och lite mindre ibland. Man lärde sig något på varje lektion. Maten i huset var väldigt god och jag såg ej en ända människa som ej gillade maten som Anki laget med resten av köket. En dag åkte vi till Visby vilket var väldigt kul eftersom vi träffade både Christer Fuglesang och vi fick väldigt mycket fri tid där. En dag åt vi pizza vilket också var väldigt gott. Idag är det sista dagen vilket är både synd och skönt. Det här var en väldigt roligt äventyr som jag kommer minnas, jag tycker att andra flygintreserade borde på uppleva dethär också. Tack för mej;)

Bunge har varit otroligt roligt, flyga, navigera, fota och göra det samtidigt innebär att man hela tiden har något att göra uppe i luften. Fantastiskt bra ledare gjorde allting roligt. Och kompisar och god mat. Allt detta har bidragit till att göra detta sommarlov lite extra speciellt 🙂

Vi möttes på t-centralen sedan tog vi tunnelbanan till Nynäshamn sedan på Nynäshamn gick vi på båten som skulle ta oss till Gotland.
På båten så lärde man känna 2-4 personer som man va med i en liten grupp som man skulle göra olika uppdrag med uppdragen va svåra och inte så jätte roliga men de va kul att gå runt och snacka men människor. När vi kom fram till Gotland så möttes vi av alla andra ledare som tog oss till bunge. När vi kom fram gjorde vi inte jätte mycket vi lekte lekar sedan åt vi och packade upp alla saker.

Nästa morgon väcktes vi av en trumpet och de v skit jobbig och de skulle man vana till varje morgon runt 6.40.

Sedan åt vi frukost de va skit gott men fett stelt i bordet där vi satt.
Som alla andra dagar va både frukosten och maten Anki lagade med sitt köks tema as god.
På kvällen skulle vi barn laga maten och de va kul och man lärde känna flera för man var uppdelade i ennu en till grupp.

Dagen efter flög vi och de va kul men mådde skit. Andra dagen flög vi också och jag mådde skit då med men sista gången vi flög va nice för ja mådde bra förutom huvudvärk men de släppte efter ett tag så de va Nice.
Nu umder sista dagen typ sög vi fick gå upp äta sedan städa inte bara vårat utan läsarnas också på deras toaletter och så medans dom stog och titta på och gav oss mer uppgifter utan att hjälpa till så de gick fortare men nu ska vi ta en gruppbild så bye bye

De här läget har varit as grymt! Flera nya vänner som jag tänker hålla hårt i och en nytänd glöd för flyg. Efter att ha testat dem olika flygen, piloterna och uppdragen sett alla olika stilar känns det som jag verkligen förstår hur stor flygvärlden egentligen är, och ledarna & organisationen gör verkligen allt för att låta oss se alla möjligheter. Jag tror vi alla här kan hålla med om att lägret var lyckat och att vi alla haft superkul och lärt oss mycket, både i luften och i soffan under VM.
Kommer sakna den här platsen och alla människor jag träffat och är så otroligt tacksam för allt jag lärt.
10/10 absolutely recommend!

Hej allihopa! Jag heter Wilma Bengtsson och var en av deltagarna på Bungelägret år 2018. Detta var en av de bästa veckorna i mitt liv. Allting startade på Stockholm central en pigg och nervös morgon då alla möttes. Jag tyckte att det var väldigt svårt att föreställa sig vad som skulle hända vilket gjorde mig nervös men nu i efterhand så känns allting sååååså bra. Under tiden blev alla mer o mer bekväma med varandra och nu sitter vi här på sista dagen som vänner för livet.

Vi har lärt oss en hel del nya saker, intressant dessutom. Det var en bra grund med kunskap som sedan kan byggas på eftersom viljan för att lära mer om flygmaskiner och allt runt om kring de finns kvar.

Jag är så himla nöjd med veckan och tack till alla som har gjort den helt perfekt med god mat, bra flygturer, en heeel del skratt, kramar, vattenkrig, glädje och olika äventyr. Tack tack tack ❤️

Wilma Bengtsson

I början av lägret tyckte jag det var väldigt nervöst och jag längtade hem väldigt mycket. Senare runt onsdag till torsdag tyckte jag det var jätte roligt och det kändes som att jag upplevt de bästa dagarna i mitt liv. Jag trodde det skulle kännas mer skönt än jobbigt att resa hem men jag hade fel. Jag ha att verkligen kommit in i en helt ny familj.

Mvh//Marcus

Kul med mycket aktiviteter, alltså ingen dötid! Vi möttes upp på T-centralen vilket gjorde att redan då började alla lära känna varann.
En vecka som gått så fort att många av oss knappt minns vad vi gjort.
Framförallt så flög vi i princip varje dag, utom en dag. Men det kompenserades med att flyga dubbelt så mycket nästa dag 🙂
I luften fick navigera till olika brytpunkter med hjälp av piloten.

Hela veckans aktiviteter var alla väldigt roliga. Schemat var fullt av sysselsättning och det blev inte mycket slösad tid. Jag tyckte att det var extra kul med uppdragen vi fick i flygplanen. Tex navigerade vi och tog kort själva samtidigt som piloten bara tog instruktioner. Det fick mig att känna att jag hade mer ansvar under flygningen.

Vi möttes vid t-centalen sen så åkte vi till Nynäshamn och därifrån tog vi båten till Gotland. När vi kom fram så samlades alla och fick sina rum och kläder. Vi fick också grupper som vi skulle ha på aktiviteter hela veckan. Med dom här grupperna skrev vi regler som man skulle följa. Nästa dag så hade vi teori hela dagen. Vi har fått flyga mycket den här veckan och lärt oss navigera och fota i luften. Jag fick jätte ont i huvudet alla gånger vi flög men inte första gången. Maten har varit jätte god här och det har varit kul att flyga. Vi har fått tvätta flygplan och laga våran egen middag. Varje morgon har vi väckts klockan 07:00 av en ledare som spelar trumpet och klockan 07:30 ska man vara i matsalen och äta frukost. Det har varit kul att få lära nya människor och gå på promenader på kvällarna. Vi har fått åka till Visby och där så va det massa människor som gick i parad och sa ”inga rasister på våra gator” sen var det också en del nazister. Vi fick träffa Christer Fuglesang och äta lunch me honom. Efter det gick vi runt i Visby och umgicks. Den sista dagen st vi bara fått städa våra rum och även behövt städa åt ledarna som smutsat i sitt eget hus. Nu ska vi till vandrar hemmet så mst gå hejdå.

Hej! Jag är en person på 14 år och i år var det första gången jag var med på bungelägret. Det har varit superkul att träffa så många nya människor och lära känna alla. Jag känner nästan alla här så bra nu och det är roligt att snacka med alla och diskutera till exempel flygturer. Det jag tyckte var roligast med veckan var att flyga iväg till Visby och vara i gruppen men ändå vara så att man kunde göra lite som man ville. Det jobbigaste med lägret var att komma ihåg allt man lärt sig eftersom det var ganska mycket att lära. Men efter att jag testade den praktiska delen så förstod jag allt mycket bättre. Nu när jag ska lämna lägret så känns det som om jag har lärt mig väldigt mycket och fått många nya vänner. Det här är en sak jag kan säga att jag SKA göra om så fort så möjligt eftersom det var så kul 🙂

Denna vecka har varit så speciell och händelse rik. Jag var nämligen varit på FFKs läget 1 vecka på Gotland. Jag har inte haft någon erfarenhet om ämnet flyg vilket har ledet till att jag har lärt mig så otroligt mycket nya och spännande saker.
Under denna vecka har jag fått lära mig om meteorologi, flygplanlära, hur man navigerar, hur man kommunicerar i flygvärlden, säkerhet och en massa mer. Jag är helt klart fått ett flygintresse efter detta. Jag har även fått en inblick om hur yrket och hur hobbyn kring ämnet ser ut genom att träffa en massa människor som ät proffs på deras grej, personer som duktiga ledare, Christer Fuglesang och sjöräddningen. Men höjdpunkt av allt var såklart flygningen, känslan att åka upp och bara sväva runt och en sån fin utsikt. Men även när vi kunde höja svårighetsgraden och lära oss att navigera planet och leta brytpunkter och fota olika objekt och liknade.

Sammanlagt så har vi haft en super rolig tid och häng tillsammans och rekommenderar det lätt till alla, jag är iaf inte klar med flygningen. / Julia

Tack för en rolig vecka!
På söndagen möttes vi alla vid centralen och skulle åka gemensamt till Nynäshamn och därefter vidare till Visby. Vad har jag gett mig in på tänkte jag direkt när vi satte oss på tåget till nynäs. Jag känner ingen här och har inga större erfarenheter om flygkunskap så jag tyckte att det skulle bli lite jobbigt eftersom jag hörde hur de flesta hade flugit småplan innan och kunde massa saker som jag inte kunde. Men ju mer tiden gick desto roligare blev det, jag lärde känna nya personer och allt blev genast mycket roligare. Efter några dagar in på lägret så lärde man känna alla lite och kände sig inte lika ensam. Nästan varje kväll så spelades det VM-matcher och då satt vi ofta väldigt många och kollade och hade det trevligt.
Veckan var full av glädje och skoj.

Mitt bästa minne från lägret var när vi fick träffa Christer Fuglesang och höra hur det var att flyga upp i rymden. Det var väldigt intressant för man har ju hört mycket om honom och aldrig riktigt haft den kunskapen om vad som krävs för att åka upp i rymden och hur det är där uppe.// Elliot Collin