Lördagen började tidigt när vi samlades vid Sportflygklubben i Karlstad halv åtta på morgonen. En halvtimme senare fick vi luft under vingarna och fördelade på en Piper PA-28 och en Cessna 172 tog vi oss till Hagfors flygplats. Här samlades piloter och Young Pilots och gick igenom schemat för dagen. Flygning skulle ske i fyra pass med totalt sex plan i luften samtidigt. Under dessa flygningar fanns totalt fem olika övningar att genomföra:
- Två olika navigering-/lågflygslingor
- Två olika slingor för TBOS (Ta Bild Och Sänd)
- En slinga för fotomål (identifiering av position för en bild)
Det första passet gick nästan felfritt, förutom att en Young Pilot drabbades lite extra av gröntermiken, vilket färgade dennes ansikte något blekare och något grönare…
Detta och det faktum att ett av planen var tvunget att flyga tillbaka på grund av tillsynsövertid var dock de enda taggarna i den dans på rosor som man kan beskriva den övriga dagen med.
Det andra passet genomfördes felfritt och en lunch bestående av pizza påföljde detta. Efter det tredje passet kunde en Tiger Moth, årgång 1946, skådas på plattan till en början men sedmera även i luften under ca tio minuter. När dagen började lida mot sitt slut var det dags att planera återfärden. På grund av att vi från Karlstad bara hade ett plan kvar i Hagfors fanns det endast möjlighet för tre av oss att flyga ned. Efter lottning var tre av oss något gladare än de två övriga och vi satte av mot hemfältet. På vägen ner visade det sig att vi timat återkomsten perfekt med ankomsten av Frankfurtlinjens jetflyg, så enligt den oskrivna regeln “störst går först” fick vi kretsa några enstaka varv innan vi kunde sätta ner hjulen på landningsbanan. Detta fick vara avslutningen på en fantastisk dag av flygande och samarbete mellan sektionerna i Värmland och Dalarna under övningarna.
// Johan Traxler