Pirttivuopio, näst sista dagen. I skrivandes stund sitter vi alla deltagare samlade i det gemensamma köket för att tillsammans sammanfatta dagen som varit. Självklart avnjuter vi en fika samtidigt. Imorgon får äntligen får alla frusna sörlänningar åka hem till vår och värme. Dagen har varit full av sköna naturupplevelser i ett landskap som få av oss är vana att vistas eller flyga i. Efter några dagar ute på isen så kommer de flesta av oss hem solbrända i ansiktet trots att solen för det mesta lyst med sin frånvaro.
De som motorflög vid första dagen ute i Pirttivuopio segelflugit och de som segelflög, de motorflög. Som Ni kanske vet så bogserar man upp segelflyg i luften med ett motorflygplan. Idag har vi, samtidigt som vi utvecklat våra kunskaper kring franska bilar, fått öva på bogsering även på marknivå med icke (normalt sett) flygande fordon. Det var spännande. Efter en lång dag på isen var alla hungriga och kvällens middag blev för de flesta av oss en efterlängtad kebab.
Under veckan har vi haft en del otur med vädret vilket hållit oss mer på marken än vi önskat, vi verkar även som bekant ha haft otur med en hel del prylar som gått sönder. Till dagens lista kan vi lägga till ett stycke fransk bil, Antons knä efter en brottningsmatch med Aina i snön, en isborr, fyra pilkar, samt ett pitotrör frös (vilket resulterade i att hastighetsmätaren slutade fungera i flygplanet). Men alla, utom Anton, är i gott skick och alla ben är hela. Efter att ha fått flyga är vi alla i riktigt bra psykiskt skick, är det nåt vi alla har gemensamt så är det kärleken till flyg. Framför allt så är det fantastiskt att få flyga i detta landskap. Tror vi alla kommer lägga oss med ett leende på läpparna ikväll.
Trots våra hettande ansikten och stelfrusna tår kan ingen av oss som hjälpte till på fältet idag yttra ett enda ord av klagomål. Vi kan stolt säga att vi blev haj på att vifta iväg plan efter plan. Vi kommer drömma om att se bogseraren och segelflyget höja sig över banan och skogskanten medan vi stod kvar med armarna i startposition.
Och här kommer facit till frågesporten:
- Vad heter sprängmedlet som används och utvecklats av LKAB?
– Kimulux
- Vad heter den finska segelflygklubben som deltar i segelflygslägret och flög med oss?
– Cumulus
3. När grundades segelflygslägret?
– 1962
4. Vilka 3 flygplansmodeller används i år vid bogsering på detta läger?
– Piper Colt, Piper Pawnee och Cessna 182 Skylane
5. Vilken färg är det på spårvagnarna som användes i Kiruna förr?
– Blå och vit
6. Vilka färger har den samiska flaggan?
– Röd, blå, gul och grön
7. Vilket är registreringsnumret på norska bogseringsplan?
– LN-SFK (Lilla Norges SegelFlygKlubb)
8. Vad heter Kirunas mest ikoniska gatukök? (Som vi förövrigt åt på första dagen)
– EMPES!
9. Hur stavar man byn vi håller lägret i?
– Pirttivuopio
10. Hur många fotbollsplaner stort är det upplogade flygområdet under segelflygslägret?
– Ca 50 st
Utslagsfråga: Hur många segelflygplan finns detta på första delen av läger i år?
– 10
Dröm högtflygande drömmar!