FFK Ungdom

Käraste läsare, vem kunde ha gissat att vi blivit väckta av “top gun” IGEN…

Efter en rik frukost fick vi goda nyheter, som ni kan gissa så fick vi ÄNTLIGEN flyga. Molnen hade spruckit upp och vinden blev mildare, framförallt förbättrades vädret. Efter en snabb genomgång så satte vi oss i flygplanen och flög iväg för att ta en runda runt Fårö, det var riktigt najs, säger Hampus AKA “animal”. Det var de bästa 22 minuterna vi har upplevt, utsikten var helt suverän då hela världen var under oss. Trots att vi flög runt Fårö så  såg vi inte många får…Fun fact ön heter Fårö eftersom att det betydde fara, fick vi höra i alla fall (trots att det inte riktigt låter troligt). När vi åkte runt Fårö gick vi igenom sex olika punkter då vi behövde anropa till varandra och dirigera oss runt Fårö.

Att flyga kändes som en blandning av underbart, sagolikt, fenomenalt, fabulöst, obeskrivligt, makalöst, otroligt, toppen, overkligt, enormt, läskigt och framför allt bara bäst. Efter denna upplevelse gick vi till matstugan igen… För att äta potatis och fisk sen så gick vi tillbaka för att TA EN TILL RUNDA och utöva TBOS vilket ledde till att vi fick ett fotouppdrag och ta bilder från luften. TBOS funkade perfekt för alla och det var riktigt kul att ta bild på de olika föremålen för att sedan ladda upp den på  en padda, vi ska tydligen göra en analys efter middagen. Vi kommer att ha ett litet tag. Däremot så såg vi den vackra blå lagunen under vår lilla runda, det var rätt så fullt där. Under rundan åkte vi igenom 8 punkter med samma procedur som den tidigare rundan, skillnaden var att vi åkte runt Gotland och tog bilder på 5 olika föremål eller områden.

Alla kunde inte vara i luften samtidigt så vi delade upp oss i två grupper då hälften hade lektion om hjärt- och lungräddning medan resten flög. Under denna lektion lärde vi oss om hur man ska rädda liv ifall något händer och även olika krav inom hälsa vilket behöver vara bemött ifall man vill flyga eller bli pilot. Dessa var bland annat hörsel, syn, lung och hjärtat som förekommer hos väldigt många men kan bli ett problem som pilot. Vi fick även mäta med hjälp av en oximeter och en blodtrycksmätare om man var nyfiken.

Nästa steg blir att äta middag vilket ringmuren hjälper till med, vi får hoppas att det blir riktigt gott. Vi får se vad som händer i framtiden och resterande av bungelägret, tack för oss, alla kära läsare. Ha en trevlig dag, små får.