FFK Ungdom

Bungerås 2016, slutblogg

Bungerås? Ja, Bungerås, alltså första gången Bungelägret var på Västerås. Det var också min första gång på ett sommarläger och bland en av de bästa vecka i mitt liv. Jag fick flyga flera gånger i ett småflygplan som har varit min dröm sedan jag var liten. Jag har nu tagit studenten och vill börja trafikflygarutbildning i Ljungbyhed och att vara på lägret var en superbra början till mitt liv inom flyget. Jag fick flyga Sveriges snyggaste flygplan, Daisy, kan ni tänka er att det har varit med i andra världskriget?? Helt sjukt!! Ledarna och alla ungdomar på detta läger var absolut bäst, de såg till att alla hade skitkul i veckan och att alla var nöjda, allt från att åka till köpcentret för att köpa godis och bada på kvällarna. Veckan har gått så fort, det känns som att vi åkte minibussar från Bålsta igår och det känns så konstig att vi åker tillbaka redan idag. Jag kan inte uttrycka med ord hur roligt jag har haft här och jag är så tacksam till alla som har lagt ner så mycket tid bara för att ge oss, som ungdomar flygupplevelser och minnen för livet.

/Jessica

Bungeråslägret har varit en av de bästa veckorna i mitt liv. Förutom att jag fått chansen att flyga en hel del, inklusive en flygning i en DC-3, har jag träffat så många fantastiska människor. Det är dem som gjort lägret så fantastiskt roligt genom att alltid hålla humöret uppe hos alla, vilket också lett till att jag nu har en hel del träningsvärk i käkarna till följd av det konstanta leendet på mina läppar. Flygning är vad jag lever för och jag är så lycklig att få ha varit en av dem som varit med på det här lägret och fått leva drömmen. Det går nog inte att verkligen uttrycka hur tacksam jag är i skriftlig form men jag skickar i alla fall ett enormt stort tack till alla som gjort det här lägret så fantastiskt som det verkligen var. Ni äger!

/Hampus

Jag tycker att det har varit jätte kul att vara med på Bungeråslägret.  Jag har älskat varje minut jag fått hålla på med flyg och speciellt när jag fått flyga. Jag gillar att alla på lägret fått en så bra kontakt och att alla kommit så bra överens med varandra. Ett av de bästa minnena jag har fått på det här lägret är när vi fick följa med på en flygtur i DC 3an Daisy. Jag fick flyga för första gången någonsin och jag kommer verkligen fortsätta med flyg. Jag kommer sakna alla människor från det här lägret för jag har fått så många nya kompisar med samma intresse som mig. Jag har haft ett stort leende hela den här veckan.  Jag har älskat varje minut och jag är så glad att jag fick den här chansen.

/Nelly

Oj oj oj, var ska jag börja? Jag kom hit utan några som helst förväntningar eller någon aning om vad jag hade gett mig in på och sitter nu här med planen att bli pilot i framtiden. Jag har lärt mig så mycket, om allt ifrån flygplan och navigering till att laga mat i ett kök med 25 människor. När jag tidigare tittade på himlen såg jag moln eller inte, nu blir jag plötsligt exalterad när jag ser ett cumulonimbus moln (tack Ingela). Bland höjdpunkterna finns: 1. Åka Daisy, 2. Blåsa upp flygplansflytväst, 3. Flyga litet flygplan, 4. BADA, 5. Pussa Daisy och 6. Åka party-buss med Anna. Efter att ha längtat ut från klassrum i ett halvår är jag överraskad över hur roligt det var att sitta i ett igen. Navigering, meteorologi och human factors har alla varit riktigt intressanta faktiskt. Hit vill jag komma tillbaka, tack för allt!

/Andrea

Jag skulle bara vilja börja med att säga att det här lägret var mycket högre än mina förväntningar och oförglömligt. Att bo med 17 andra ungdomar och att se 17 andra ungdomar 24/7 trodde jag från början skulle bli lite jobbigt men oj vad jag hade fel. Jag har skrattat så mycket och haft så sjukt roligt att det inte skulle göra något om lägret var en vecka till. Från början trodde jag även att lektionerna skulle vara jobbiga och att jag inte alls skulle orka lyssna men där och då var jag så djupt koncentrerad och ville verkligen höra mer. jag har lärt mig så sjukt mycket om så mycket inom flyg och annat att det känns ganska konstigt att åka hem och inte bara se vad det är för moln på himlen utan också veta vad det är för moln och vad som kommer hända med vädret.  Bästa minnet här är svårt att välja men att flyga DC3an är verkligen något speciellt.  Men det är bara ett av många minnen jag kommer ta med mig här ifrån. Sen vill jag bara tacka alla ledare här som gjort lägret till det bästa!

/Linnea C

Det här har varit en utav de bästa veckorna i mitt liv! Vi har gjort så mycket coola grejer och jag har haft sååå kul! Jag har lärt mig sjukt myket grejer! Bland annat massor om navigering och flygplans uppbyggnad. Att få flyga daisy var det bästa som nånsin hänt och jag tackar sjukt mycet för att jag fick göra det!

Alla på lägret är sjukt sköna och jag hoppas de har haft lika roligt som jag!

Vill tacka er för att jag fått vara med och fått flyga o ha en sjukt grym vecka! Ni är otroligt grymma ledare och jag hoppas verkligen vi ses igen!

/Pontus

_DSC2536

”WOW” Finns det något bättre ord? Jag kom hit för en vecka sedan, då jag redan på bussen från Bålsta till Västerås blev kompisar med några sköna lirare som jag sedan utan att ana nu vet att det är förhoppningsvis vänner för livet.

Jag kom till lägret och snabbt var jag bästavän med alla. Alla var så snälla, mina rumskompisar var härliga att sova med och var duktiga som inte snarkade.  Varenda individ som deltagare som ledarna var snälla och kramgoa och galet smarta och duktiga på olika sätt. Det är märkligt att en vecka kan gå så snabbt men man hinner ändå bli så pass nära att det känns som att vi känt varandra hela vårat liv.

Det är mycket roligt vi har gjort på lägret så som lagat mat tillsammans, badat, köpa godis, lektioner, flyga och mycket mer. Den största upplevelsen var förmodligen för alla hur vi faktiskt fick flyga Daisy, en riktig DC-3: a once in a life time.

Tack snälla ni underbara människor som lagt ner så mycket tid och så mycket kärlek på att jag som gammal ska kunna skryta för mina barn och barnbarn hur coolt läger jag faktiskt har varit på.

/Sandra

b2

Det här var grymt. Det finns inte ord nog att beskriva alla dessa fantastiska människor och hur kul vi har haft ihop. Det har varit en fullpackad vecka med gott sällskap och härliga aktiviteter. Vi har bland annat: badat med överlevnadsdräkter, haft massa sköna teambuildingövningar och många roliga lektioner där vi har lärt oss om mycket om flyget och hur man kan plugga vidare efter gymnasiet för att nå sitt mål. Vi har även flugit mycket med olika uppgifter i planet. Vi har behövt navigera en pilot runt en bana och behövt ta bilder över mål på marken med FFK:s egna system TBOS.  En av de roligaste sakerna vi har fått göra är att flyga de Flygande Veteranernas DC-3:a Daisy. Det var en helt otrolig upplevelse som flög fram så fort att när den var över var det svårt att förstå att vi verkligen flög ett 73 år gammalt flygplan. Vi har även fått testa att blåsa upp flygplansflytvästar som blåstes upp när vi drog i ett snöre.

Denna vecka har varit helt sjuk och jag kan inte tacka alla dessa underbara människor nog för en helt fantastisk vecka som inte har varit likt något jag har varit med om tidigare.

/Victor

Detta läger har varit mycket intressant och roligt. Min favorit ”lektion” var när det berättades om att jobba inom flyg, det var väldigt intressant och fick mig att tänka mig en framtid inom flygbranschen. Meteorologi lektionerna var intressanta om att höra om olika moln, vad som orsakade olika väder och läsa olika väderkartor.

Att flyga de små flygplanen var kul, dem var små och mysiga och det var riktigt häftigt att åka runt över olika städer och se ut. Studiebesöken var intressanta, kolla på och flyga ett gammalt ww2-flygplan var häftigt, och tänka på allt den varit med om. Vi åkte ju även och kollade i flygtornet och fick veta mycket intressanta saker.

Människorna har varit väldigt trevliga och snälla, och detta läger har varit riktigt kul och veckan har gått väldigt fort.

/Siri

När jag tänkte på hur det här lägret skulle bli så kunde jag aldrig ha trott att det skulle bli så fantastiskt som det blev. Det var en utav de mest otroligt roliga och lärorika veckan under de få åren som jag levt. Att flyga ger en känsla som inget annat slår men alla dessa personer som man träffat här är nästan bättre. När jag kom hit trodde jag aldrig att jag skulle lämna med tanken precis som det säger ”I have a dream” och det är att flyga, bland allt annat som att bli rik. Jag kan inte vänta tills jag kan gå på nästa läger som Young Pilots arrangerar!

/Jennifer

Var ska jag börja? Den här veckan har jag fått lära känna nya fantastiska människor, jag har fått flyga jättemycket, bland annat en DC-3a vilket vart helt otroligt. Det tror jag även att alla andra tyckte eftersom vi alla satt och skrek av lycka. Det var roligt men jag måste ändå säga att få lära känna alla runt omkring och alla ledarna var nog det bästa ändå. Veckan har verkligen gått väldigt fort, för fort om jag ska få säga det. Jag hoppas verkligen vi alla håller kontakten och träffas mer. Jag kan inte säga så mycket mer än att det här var så himla roligt och mysigt. Tack för det här Young Pilots.

/Tura

Det har varit en rolig och trevlig vecka här på bungerås. Fredagen var den bästa dagen utan tvekan eftersom vi fick flyga Daisy! Jag har lärt mig mycket mer om flyg och allt som har med det att göra.

Tack så mycket!

/Noah

En underbar vecka med roliga och härliga nya vänner och fantastiska ledare! Jag har lärt mig otroligt mycket och haft den roligaste veckan någonsin. Flygningarna som vi gjorde var sjukt spännande och roliga. Men det bästa var ju då såklart att vi fick flyga Dc-3 på fredagen!! Det här lägret kommer vara oförglömligt med alla vänner och att vi tog hand om varann med omsorg och kärlek.

Tack Bungerås!!

/ Linnéa (Fjongen)

Det är med tårar i halsen som jag skriver dessa kloka ord: ”A person who never made a mistake never tried anything new” – Albert  Einstein. Man måste som sagt göra misstag för att prova något nytt. Det är mänskligt! Vissa har gjort större, och vissa mindre misstag. Mitt är att jag ej har gått med i denna underbara och trevliga organisation tidigare! Men nu är jag äntligen här och har träffat alla dessa fina människor och än så länge har det inte varit ett misstag. Jag är faktiskt säker på att jag aldrig kommer att se det som ett misstag med tanke på alla livserfarenheter och självklart vänner som jag har fått under resans gång. Ingen person på detta läger har aldrig gjort ett misstag. Det är vad jag tror har gjort denna grupp så bra. Med dessa ord vill jag avsluta denna vecka på högsta höjd och jag önskar er alla en säker flygning. Och glöm aldrig att Alberts fina ord, som för mig kan ledde till något väldigt vackert och oförglömligt.

Edvicii signing out!

/Edvin

Satan vilken härlig vecka det varit! Det har varit ett extremt roligt läger med många härliga människor och mycket flyg. Det är väldigt synd att man måste härifrån idag. Vi har gjort mycket kul den här veckan men det finns två saker som varit extra kul: att bada med ”överlevnadsdräkt” och att flyga DC-3, Daisy. Det var en otrolig upplevelse och jag förstår fortfarande inte att vi faktiskt fick flyga med! Vi har haft otroligt bra och roliga ledare. På mornarna var man extremt trött men att kliva upp var inga problem, jag menar vi är på det bästa lägret som finns. Vi fick laga frukost och middag och det blev supergott. Vi har fått lära oss mycket om flygplan, meteorologi, navigation och TBOS (ta bild och sänd), ett program som används av FFK på deras spaningsuppdrag. Det är ett väldigt bra program när allting funkar vilket det ofta gör men ibland strular tekniken och då är det piss. Navigationen och meteorologin å andra sidan var väldigt roligt och väldigt lärorikt och något man kommer ha nytta av i framtiden. Nu är det dags för mig att avrunda i alla fall och det gör jag genom att säga tack och hej leverpastej! Tråkigt att man måste lämna detta superläger, men men nu är det som det är…

/Andreas Bergsten

Jag hade det kul jag flög och träffade nya människor vilket var allt jag hade hoppats på. Jag kan prata om maten men allt jag kan säga var att den var bra och att vi alltid gjorde för mycket. Exempel på andra intressanta saker var att jag gifte mig vilket var en ny upplevelse för mig, däremot så är smekmånaden ganska tråkig och ingen av oss har ringar eller några lagliga papper som säger något. Så jag tycker nog faktiskt att det var en bra vecka.

/Fabian Kroner

Den dagen när jag kom hem och såg det vita kuvertet på bordet lär jag inte glömma imorgon. En av de första meningarna var ”Tack för att du har sökt till Bunge2016! I år har vi tagit emot många ansökningar,” där tändes en besvikelse inom mig. Nej det blir inte i år heller. Men jag kände att jag var tvungen att läsa vidare. ”Vi är glada att kunna meddela dig om att vi vill hjälpa dig att förverkliga din dröm”. Den där besvikelsen förändrades till en stor förväntan och glädje.

När jag väl anlände till Bålsta så kollade jag mig runt, jag konstaterade att jag kände ungefär 4 personer. Resten verkar vara rätt sköna. Måndagen var nog faktiskt den segaste dagen. Visst en del av sammarbetsövningarna var rätt roliga men det var ju inte att jämföra med att flyga och ha teori. Resten av dagarna flöt på efter varandra. Väckning mellan 6’30-7’00 sedan delades man in i sina grupper städ, frukost eller meteorologi. Klockan 9 var det oftast teori alt uppdragsplanering. Innan lunch så var det oftast en grupp som flög och en efter lunch. På eftermiddagarna var det teori. Dagarna gick så otroligt fort så innan man han tänka så var klockan 21.

Hela veckan har slagit alla förväntningar. Men toppen var som hos dom andra DC-3an, det var verkligen en barndomsdröm som gick i uppfyllelse. Nu säger Anna att jag måste avsluta så det är bäst att jag gör det nu!

Ha det bra så ses vi kanske här ett annat år!

/Med kärlek och omsorg, Nils Babibidbabidi bom babilibapan bom.