ESKN 280650Z 10011KT 9000 BRRA BKN005 14/13 Q0999
Molnen låg lågt. Efter väderbriefing beslutades det att flygningen fick vänta tills efter lunch. Om vädret är för dåligt kan vi inte utföra vårt uppdrag med god kvalitet. Svårt att spana när regn (RA) och fuktdis (BR) skymmer målen!
Tiden ägnades åt planering av uppdragen och vi fick en repetition och fördjupning av fotokunskaperna med kamerainställningar och flygfototeknik.
Med lunchen avklarad bar det så av mot plattan, och planen lyfte och spred sig mot sina målområden. När vi förutom navigeringen även skulle spana, planera för spaning och efter målupptäckt positionera, fota samt rapportera blev det svettigare än vanligt i flygplanen. Flygsjuka blev en obehaglig överraskning för flera, när blicken ofta låg mot marken eller utrustningen i knät samtidigt som flygplanet cirklade i gropig luft. Efter landning utvärderade besättningarna sina insatser. Vi spanare fick en del tankeställare att suga på till nästa uppdrag.
En snabb middag senare bar det av igen mot nya mål och nya utmaningar, nu i betydligt lugnare luft.
På grund av förmiddagens förseningar kom de sista besättningarna hem sent, runt 21. Detta till trots var vi inte färdiga för dagen: UWE-teorin återstod. Under Water Escape kan vara en livräddande färdighet vid nödlandning. Vi fick en orientering om luftvägarnas fysiologi, riskerna med kyla, procedurer vid nödlandning på vatten och kanske viktigast av allt vikten av att behålla lugnet. Vi skulle upp tidigt nästa dag och var trötta, varför detta blogginlägg skrivs på onsdagen.